XXI KONFERENCJA STOWARZYSZENIA PRALNIKÓW POLSKICH – WARSZAWA

warszawacjW dniach od 23 do 25 października 2014 roku odbyła się kolejna, XXI już Konferencja Stowarzyszenia Pralników Polskich. Po raz pierwszy Zarząd SPP postanowił zorganizować warsztaty razem ze Stowarzyszeniem Włókienników Polskich, Oddziałem Warszawskim.

Spotkanie było tematycznie skierowane do tych pralników, którzy obsługują głównie klientów detalicznych i borykają się w związku z tym z licznymi, jednostkowymi problemami.

Zostało podzielone na dwie części: wykłady oraz warsztaty pralnicze w dwóch pralniach: chemicznej oraz wodnej.

Pierwszym prelegentem była Małgorzata Krawczykiewicz, do niedawna Rzecznik Powiatowy Federacji Konsumentów w Żyrardowie. Omówiła „Uprawnienia i obowiązki zakładów pralniczych przy zawieraniu umów konsumenckich”.

Relacje pralnia – klient oparte są na przepisach zawartych w Kodeksie Cywilnym i ostatniej jego nowelizacji z dnia 17 kwietnia 2013 roku ( Dz. U. 2014 poz. 121), w szczególności na rozdziale XV „Umowa o dzieło”, artykułach od 627 do 647 ¹ a także przepisach ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej z 2002 roku.

Nowelizacja ustawy konsumenckiej, będąca konsekwencją dostosowania prawa polskiego do dyrektywy unijnej o prawach konsumenta (2011/83/UE)została uchwalona 13 czerwca 2014 roku.

Przepisy te rozszerzyły definicję pojęcia „konsument”. Do tej pory oznaczało ono wyłącznie osobę fizyczną. W tej chwili konsumentem jest również osoba prowadząca działalność gospodarczą.

Następnie Andrzej Lajfert, właściciel pralni „LAMA” z Biłgoraju w prelekcji: „Problemy techniczno-technologiczne w małych pralniach chemiczno-wodnych” stwierdził, że małe pralnie to nie tylko zakłady usługowe – to pracownie artystyczne, w których liczy się każda plamka a rzeczy klientów traktowane są jak własne. Wkładane jest w pranie maksimum wysiłku gdyż np. 5 procent reklamacji na 100 wypranych tekstyliów to dla małej pralni katastrofa, zagrażająca jej egzystencji.

Sesję konferencyjną zakończył wykład Jadwigi Zielińskie, Prezes Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia Włókienników Polskich „Praktyczne przykłady powodów reklamacji konsumenckich z powodu niezgodnego z umową wykonania usług pralniczych”.

Od dnia 8 maja 2012 roku obowiązującym w Polsce aktem prawnym dotyczącym nazewnictwa włókien tekstylnych oraz etykietowania i składu surowcowego wyrobów włókienniczych jest:

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 1007/2011

Rozporządzenie to zniosło obowiązek podawania przez producentów tekstyliów odzieżowych sposobu ich konserwacji, które były zobligowane normą:

PN EN ISO 3758.2006 – Tekstylia – Znaki informacyjne o sposobie konserwacji.

Poobiednią część wspólnej Konferencji Stowarzyszenia Pralników Polskich i Oddziału Warszawskiego Stowarzyszenia Włókienników Polskich stanowiły warsztaty w dwóch pralniach.

Pierwsza część warsztatów odbyła się w Pralni „FUKS” , której właścicielką jest Pani Jolanta Piwowar. Jest to pralnia chemiczna, położona w centrum Warszawy (Al. Jana Pawła II 52/54).

Pralnia ze świetnie działającym agregatem na czterochloroetylen (PER) przyjmująca dziennie około 200 zleceń od klientów.

Drugą pralnią, którą obejrzeliśmy był „PRAL SERWIS”, znajdujący się w hotelu „Marriott”.

Pralnia ta stosuje technologię prania firmy „KREUSSLER” SYSTEM K4 .